Silladetailid läbisid ringteede rägastiku ülima täpsusega

Silladetailid läbisid ringteede rägastiku ülima täpsusega

Eile hommikul asusid Paide MEKi metallitöökojast teele ülipikadsilladetailid, mille veoks Tallinna–Tartu maantee Kärevere sillalähedusse rajatava ulukitunnelini läks tarvis eriveose mõõtu rekasid.Veose kogupikkuseks tuli 42 meetrit ja selle linnast välja saaminekitsaste ringteede kaudu nõudis vedajailt ülioskuslikkumanööverdust.

  • Eriveos ei sõitnud isegi üle ringtee äärekivide
  • 42-meetrine veos segas liiklust vaid hetkeks
  • Moodne tehnika võimaldas täpseid manöövreid

Metallitöökoja juhataja Ruttar Tederi selgitusel tegi ettevõtmiseerakordseks juba see, et nii pikki detaile pole kunagi varem Paidesvalmistatud ega ka linnast välja veetud. «Koostöös vedaja mõtlesime välja kõige lihtsama teekonna, kuid paberilja plaanides võib ju kõik ilus tunduda, aga tegelikkus hoopis keerulisemaks osutuda,» lausus ta.

Eriveoteenuse tellis Teder Tartu firmalt Premium Trans, mis oli ainussellist teenust osutav ettevõte, kes suutis detailid kahe pikendatavaeriveotreileriga ühel ajal teele saata. «Kärevere sillast veidi edasi rajatavaulukitunneli juures ootavad hiigelpikki talasid MEKi montaažimehed, et need siis kohe auto pealt sillale paigaldada,» selgitas ta. «Me ei saa niisuuri detaile seal kuhugi maha laadida ega riskida liigsest tõstmisesttekkida võivate pinna- ja värvikahjustustega.»

See oli ka põhjus, miks läksid talad eriveosega teele päevasel, mitte öisel ajal, nagu eriveostel muidu tavaks on. Teder sõnas, et detailide äravedu on kavandatud sel nädalal kolmele päevale. Töökojas on valminud 18 tala, mis nüüd ootavad äravedu. Igakord lähevad talad teele kahe masinaga, et võimalikult palju tööd saakskorraga kohapeal ära teha. Ühe masinaga vedades pidanuks Käreverevahet sõitma kuuel päeval.

Eile hommikul teele läinud esimese veosega selgus, kas paberilkavandatu toimib ja kas masinad pääsevad linnast välja. «Linna onviimastel aastatel tekkinud palju ringristmikke ja ohutussaari, millestmööda saamine on tõeline proovikivi,» märkis Teder. Premium Transi juhataja Georg Noor ütles, et teekond Ruubassaare teed mööda Mündi tänavale oli neil varem juba läbi vaadatud ning teele ettejäävad valgustid ja liiklusmärgid maha võetud. «Loomulikult on koguettevõtmine ja teekond kooskõlastatud transpordiametiga, sest kohati tuli siiski kogu tee või sõidusuund hetkeks liiklusele sulgeda,» lausus ta. Kuigi veos on ülipikk, see on 42 meetrit ja treilerid venitatud lausa 36meetrit pikaks, ei pea ei Noore ütlust mööda sellise laadungiga liikumatingimata öösel, nagu mõne eriveose puhul on normiks. «Paide MEKi silladetailid ei ületa laiusest ega kõrgusest lubatud piire ning ka kaalu poolest pole koorem eriti raske,» põhjendas ta. Nii pikka treilerit aitavad Noore selgitusel paremini manööverdadapuldist juhtitavad ja omaette keeravad tagumised rattad. «Sellise tehnikaga pole isegi Paide kitsad ja väikese diameetriga ringristmikudmeile väga suur peavalu,» sõnas ta naljatades.

Teekond kulges sedavõrd eduliselt, et veoki rattad ei sõitnud kordagi üle äärekivide. Ruttar Teder küll naljatas, et nad leppisid metallitöökoja meestega kokku, kes läheb pärast vedusid ringteede ja ohutussaarte haljasaladele uusi taimi ja põõsaid istutama, kuid tundub, et niisugusest vaheldust pakkuvast tööst nad seekord siiski pääsevad. «Küll võinuks Paide linntööstuspiirkonna ümbrusse teid plaanides arvestada, kuidas saaks seal vajadusel korraldada eriveoste transporti,» märkis ta.

Tederi ütlust mööda valmisid ulukitunneli talad Paide MEKi metallitöökojas juba eelmisel sügisel ja siis pidi olema ka nende äravedu ja paigaldus, kuid talv tuli nii kiiresti peale ja ehitusjärg polnud Kärevere silla juures veel sealmaal, et saaks ulukitunnelile talasid paigaldada. «Nii ootasimegi kevadet ja nüüdki veel lükkusid tööd mitu korda edasi,» lisas ta. Teder märkis, et selliste talade ehitus oli Paide MEKi töökojale eritellimus. Eriliseks teeb talad see, et nende pikkuseks sai valmiskujul mõõta 36,6 ja 28 meetrit. Kui talad püsti ajada, oleksid need umbes Paide Vallitorni kõrgused. Tellimuse esitas AS Nordecon, kes on Tallinna–Tartu maantee Tartupoole jääva tee ja sildade ehituse peatöövõtja. Tederi selgitusel valmisid esialgu talad küll kolmes osas, aga lõpuks tulineed õigesse pikkusse ja veo tarvis ka sobivasse laiusse paarikaupa kokku keevitada. Et silla laiuse saavutamiseks liidetakse üksteise kõrvale üheksa tala, kuid vedada saab neid üksnes paarikaupa, siis tuleb neli paari ja üks üksik tala kohapeal ribide abil kokku liita. Ruttar Teder ütles, et kergendatult hingata saab ta siiski alles siis, kui talad on kõik õnnelikult ehituspaika jõudnud ja sillaks monteeritud. «Siis võime oma suure ja väga erilise töö uhkusega lõppenuks lugeda,» sõnasta.

Artikkel algselt avaldatud Järva Teatajas